Tiedote hinnoittelusta
- annemnaukkarinen
- 14 minuuttia sitten
- 2 min käytetty lukemiseen
Erään vakuutusyhtiön kyseenalaisen mainoksen kirvoittamana haluan hieman avata hinnoitteluamme. Vaikka voinkin puhua vain oman yksityisen klinikkamme puolesta, uskallan olettaa että samat lainalaisuudet pätevät pitkälti muuallakin.
Kaikille asiakkaille, sekä vakuutetuille että vakuuttamattomille potilaille, samalla toimenpiteellä on sama hintalappu. Tämä on fakta nro 1. Tietenkään kaikki, mikä saattaa ensin kuulostaa samalta toimenpiteeltä, ei ole sama toimenpide. Esimerkkinä koiran sterilisaatioleikkaus. Millainen anestesia, minkä verran valvovaa henkilökuntaa tai valvontalaitteita, avoleikkaus vai tähystysleikkaus? Tässä nyt tietysti puhutaan eri klinikoiden hintojen vertailusta, siinä mielessä esimerkki ei ollut paras mahdollinen, mutta lukija ymmärtänee pointin.
Fakta nro 2: Asiakkaalle ei "pakkomyydä" mitään turhia palveluita. Eläinlääkärin tehtävä on kertoa eri tutkimus- ja hoitovaihtoehdoista, asiakas loppukädessä päättää - usein yhdessä eläinlääkärin kanssa - miten edetään. Koska elävässä elämässä jokainen tapaus on erilainen, ei ole yhtä ainoaa tapaa toimia ns. oikein. Me klinikalla toivomme asiakkaan puolelta avointa keskustelua hinnoista, eli aina saa kysyä mitä mikin maksaa, mieluusti myös kesken tutkimusten ja käynnin. On erittäin OK jos käytössä on tietty budjetti, ja meidän työtämme helpottaa jos sen kertoo meille. Budjetin puitteissa eläinlääkäri priorisoi hoidot / tutkimukset. Tottakai joskus on niin, että budjetti on täysin epärealistinen, ja tästä kommunikoidaan myös. Samoin kannattaa ilmaista, mikäli toivoo heti kattavia tutkimuksia. Etukäteen puolestaan on hyvin vaikea antaa kovin tarkkoja hinta-arvioita erityisesti sisätautipotilaiden asioissa, siitä syystä että usein vasta yleistutkimus antaa viitteitä mistä voisi olla kyse. Eläinlääkäri ehdottaa esitietojen ja yleistutkimuksen perusteella tarpeellisiksi katsomiaan jatkotutkimuksia kuten verinäytteitä tai röntgen- / ultraäänitutkimuksia. Oireiden vakavuudesta riippuen usein saattaa hyvänä vaihtoehtona laajemmille tutkimuksille olla ensin oireenmukainen hoito, ja vasta jos näyttää siltä että oireet jatkuvat tai uusivat, jatkotutkimukset ovat väistämättä tarpeen. Eri vaihtoehdoista hintoineen siis voidaan ja kannattaa kommunikoida, ja mikäli asiakkaalla on selkeä kanta suuntaan tai toiseen, me eläinlääkärit erittäin mieluusti kuulemme sen.
Kun asiakas saapuu klinikalle, otetaan asiakkaan ja potilaan tiedot. Myös vakuutuksesta kysytään, yksinkertaisesti kahdesta syystä. Joillakin vakuutusyhtiöillä on suorakorvauspalvelu, jolloin lasku menee ensin vakuutusyhtiölle ja asiakas maksaa vain omavastuun. Tätä palvelua varten tarvitaan luonnollisesti vakuutusnumero ym tarpeelliset tiedot. Toinen syy on, että vakuutusyhtiöt tarvitsevat tarkan laskuerittelyn, mikäli samalla käynnillä tutkitaan / hoidetaan useampia eri vaivoja / asioita. Toistaiseksi tämä erittely on tehtävä laskimen kanssa käsipelillä laskien. Emme tätä erittelyä tee, mikäli koiralla ei ole vakuutusta. Myös tarkat sanamuodot diagnooseista tai esimerkiksi maininnat jatkohoidosta johtuvat nimenomaan vakuutusyhtiöiden toiveesta. Vakuutuksen olemassaolosta kysytään siis näiden käytännön syiden vuoksi.
Eläimen etu ensin, asiakaslähtöisesti. Hyvää eläinten viikkoa kaikille karvaisille ja karvattomille!

Kommentit